اهمیت زدن چسب بینی بعد از جراحی بینی سوالی است که تعداد زیادی از مراجعین بعد از عمل می پرسند. بعضی از جراحان بینی اهمیت زیادی به نحوه زدن چسب بینی بعد از عمل می دهند و حتی بعضی معتقدند که برخی از عیوب به دلیل زدن ناصحیح چسب بعد از عمل پدید می آید، یا اینکه عیوبی را که با عمل اصلاح نشده را می توان با چسب زدن برطرف کرد. اما به طور کلی در مورد نحوه زدن چسب و مدت زمانی که باید چسب روی بینی باشد نظر جراحان مختلف، متفاوت است. ما در این مقاله به موضوع اهمیت زدن چسب بینی و تاثیراتی که روی فرم بینی دارد، میپردازیم.

اهیمت-چسب-بینی

اهمیت زدن چسب بینی

به طورکلی، انتخاب جراح باتجربه و زبردست و همچنین مراقبت های بعد از عمل بینی، دو عامل تاثیرگذار در جراحی بینی محسوب می شوند. چسب زدن بینی بعد از عمل یکی از اقدامات مهم است که به منظور کاهش تورم و فرم گرفتن بهتر بینی انجام می شود. بعد از عمل جراحی بینی به بیماران توصیه می شود که به مدت ۲ هفته تا ۲ ماه روی بینی چسب بزنند. البته در بینی های گوشی به واسطه تورم بیشتر استفاده از چسب به مدت سه ماه توصیه می شود. چسب زدن به بینی موجب کاهش سریع تر ورم بینی، تسریع روند بهبودی و دستیابی به نتایج بهتر می شود. طبق نظر دکتر حامد عباسی، زدن چسب بعد از جراحی بینی و بعد از برداشتن گچ یا اسپلینت، صرفا برای کاهش و نحوه درمان ورم بعد از عمل جراحی بینی است و می تواند علامت هشدار برای فرد و دیگران باشد تا ضربه ناخواسته ای به بینی وارد نشود.

درست ترین روش تعویض چسب بینی

همان طور که می دانید، تورم بعد از عمل بینی شایع ترین عارضه جراحی بینی به شمار می رود که با توجه به نوع بینی و پوست افراد متفاوت است. از مهمترین اقداماتی که برای کاهش این تورم انجام می شود، چسب زدن بینی است که می تواند در کاهش ورم موثر باشد. علاوه بر کاهش تورم، چسب بینی بعد از عمل می تواند از آسیب ها و صدمات احتمالی به بینی جلوگیری کند. همچنین، چسب بینی روند بهبودی زخم ها را سریع تر کرده و احتمال تشکیل بافت زخم در بینی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اهمیت زدن چسب بینی
اهمیت زدن چسب بینی

آیا چسب زدن بینی از افتادگی نوک بینی جلوگیری می کند؟

در نوک بینی بیمار بعد از عمل، بخیه های زیادی وجود دارد تا فرم بینی به حالت سربالا نگه داشته شود که با چسب  زدن صحیح کمک می شود تا بینی به همان حالت سربالا فرم بگیرد و فشار زیادی روی آن نباشد. یک سری چسب نیز برای پوست روی بینی می باشد که با زدن چسب روی قسمت بالای نوک بینی باعث می شود پوست بینی که جدا شده است دوباره به بینی چسبیده و فرم بگیرد.

مدت چسب زدن به بینی بعد از عمل

مدت زمانی که برای زدن چسب بینی توصیه می شود به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن کیفیت پوست بیمار است. این زمان به طور معمول حدود دو ماه است. در افرادی که نحوه کار آنها یا محل زندگی آنها به گونه ای است که نمی توانند چسب را در این مدت استفاده کنند، دو هفته بعد از برداشتن گچ می توانند چسب را هم بردارند اما به این افراد توصیه می شود شب ها موقع خواب و استراحت چسب بزنند و صبح آن را بردارند.

البته در مورد چسب های بینی مسائل مختلفی را باید در نظر بگیرید مانند مارک چسب و نحوه زدن چسب بینی که ما در مقاله ای چسب توصیه شده برای بینی عمل شده را معرفی کرده ایم.

عوارض اشتباه چسب زدن به بینی چیست ؟

شاید فکر کنید که هر چه چسب بینی سفت و محکم تر باشد، نتیجه جراحی هم بهتر می شود و تورم ناشی از عمل سریع تر از بین می رود. بهتر است بدانید که این یک تصور اشتباه است. اشتباه چسب زدن می تواند به بینی آسیب وارد کند به همین علت توصیه می شود که نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل را به خوبی از پزشک یاد گرفته و چسب را با فشار ملایم روی بینی بچسبانید. ما در این مقاله آموزش روش صحیح چسب زدن بینی را توضیح داده ایم.

استفاده طولانی مدت از چسب بینی نه تنها مفید است، بلکه باعث حساسیت و واکنش های پوستی می شود.

بهترین زمان استفاده از چسب بینی

به طور کلی تمامی افرادی که عمل بینی داشته اند، بهتر است تا یک ماه اول چسب بزنند. اما اینکه این چسب زدن تا چه مدت زمان باید ادامه داشته باشد به نظر متخصص و جراح بینی تان بستگی دارد.

کلام آخر

احتمالاً برای شما اهمیت زدن چسب بینی به خوبی روشن شده است. چسب زدن بینی بعد از جراحی رینوپلاستی باید با ظرافت بسیار زیاد و بدون فشار وارد کردن به بینی و براساس دستورالعمل های پزشک انجام شود و تا زمانی که پزشکتان توصیه می کند چسب را بر روی بینی خود داشته باشید و سایر مراقبت های بعد از عمل بینی را رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *