برای اینکه بدانید پولیپ بینی چیست ابتدا باید اشاره کنیم پولیپ یک زائده غیر سرطانی در مجرای داخلی بینی یا سینوس‌ها است. این زائده که از تجمع مخاط سینوس‌ها یا مخاط بینی به وجود آمده، پروسه تنفس را با مشکلاتی عدیده‌ای همراه می‌کند. تغییر صدا، خرخر شدید در خواب و اختلال در تنفس، از جمله چالش‌های آزاردهنده‌ای هستند که فرد مبتلا به پولیپ در ناحیه بینی با آنها سر و کله می‌زند.

پولیپ بینی با دارو یا در شرایط حادتر با جراحی بینی قابل درمان است. اگر به تازگی متوجه شده‌اید که به این عارضه دچار هستید، به هیچ وجه نگران سلامتی خود نباشید چرا که در حال حاضر این بیماری به راحتی درمان می‌گردد. ضمنا این مسئله که پولیپ در ناحیه بینی سرطانی یا بدخیم باشد بسیار نادر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پولیپ های بینی (Nasal Polyps) و عوارض آن تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

منشاء پولیپ بینی چیست؟

منشاء “پولیپ بینی” تجمع و تورم مخاط بینی یا سینوس ها است که بر اثر عفونت‌های مکرر، آسم، آلرژی، کمبود شدید ویتامین D و یا حساسیت به برخی از داروها مانند آسپرین ایجاد شده‌اند. رشد و تورم مخاط جمع شده در نهایت منجر به تشکیل توده‌ای بی‌رنگ و خوشه‌ای در بینی یا سینوس‌ها می‌شود.

چه افرادی بیشتر درگیر پولیپ بینی می‌شوند؟

پولیپ بینی سر منشا خاصی ندارد و ممکن است همه افراد به آن دچار شوند. اما کودکان به خصوص آن دسته که با سینوزیت مزمن، آسم و دیگر اختلالات تنفسی دچار هستند بیشتر در معرض این عارضه بینی قرار دارند.

در میان بزرگسالان هم بانوان به خصوص آن دسته که با واکنش‌های آلرژیک بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به پولیپ هستند. مطالعات محققین نشان داده است که داشتن سابقه خانوادگی یا ژنتیک نیز در ابتلا به پولیپ در بینی یا سینوس بی‌تاثیر نیست.

عوارض پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی توده‌ای غیر سرطانی و خوش خیم است اما عدم درمان به موقع آن می‌تواند عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد:

• اگر این زائده در ناحیه بینی زود درمان نشود به مرور زمان می‌تواند حس بویایی و چشایی فرد مبتلا را نیز کاملا مختل کند.
  • عفونت‌های تجمیع یافته در بینی می‌توانند به مرور وارد حلق شده و تنفس فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.
  • علاوه بر ایجاد اختلال در تنفس در شرایط حاد صدای افراد دارای پولیپ بینی تغییر خواهد کرد.
  • افراد ممکن است برای تنفس در خواب با مشکل مواجه شوند و عدم عملکرد صحیح تنفس موجب خر و پف یا بهتر است بگوییم خرناس شدید شود.

آیا پولیپ بینی خطرناک است؟

پولیپ بینی اگر به موقع درمان شود نمی‌تواند بیماری خطرناکی باشد. این بیماری در شرایط عادی با دارو درمان می‌شود اما اگر تعداد و اندازه پولیپ‌ها در حدی باشد که تنفس فرد را مختل کرده باشد باید توسط بهترین جراح بینی در تهران جراحی شود. جراحی تحت بیهوشی انجام شده و 20 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. در بسیاری از مواقع بیمار در همان روز عمل مرخص می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که اگر پولیپ بینی به موقع درمان نشود می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

پولیپ بینی معمولا ناشی از التهابات است و علائم مشخصی دارد.

علائم پولیپ بینی چیست؟ چگونه متوجه شویم پولیپ بینی داریم؟

اگر علائم زیر را دارید یا اطرافیان‌تان علائمی را که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم به شما گوشزد کرده‌اند، بهتر است برای اطمینان بیشتر از ابتلا به Nasal Polyps به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. لازم به ذکر است پولیپ بینی تا زمانی که هنوز خیلی کوچک است علائم آنچنانی را از خود نمایان نمی‌کند. معمولا زمانی که بزرگ یا از لحاظ تعداد بیشتر می‌شود می‌توانید علائم آن را در فرد مبتلا مشاهده کنید. این علائم به شرح زیر هستند:

• احساس خارش در اطراف چشم‌ها
  • احساس گرفتگی مداوم بینی (انگار که همیشه تنفس از بینی با صدای خس خس و گرفتگی همراه است.)
  • ضعف در حس بویایی و چشایی
  • درد مداوم در ناحیه سر، سینوس‌ها و به صورت کلی صورت
  • احساس درد در بخش فک بالایی دندان ها
  • خر و پف شدید در خواب به گونه‌ای که برای دیگران آزار دهنده باشد.
  • آبریزش بینی مداوم
  • عطسه
  • انسداد بینی
  • ترشح ته حلق
  • جمع شدن خلط در پشت حلق
  • صدای تو دماغی
  • خرناس کشیدن در هنگام خواب
  • خر و پف

اگر پولیپ بینی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر پولیپ بینی درمان نشود:

1. مسیر تنفس بیمار از طریق بینی مسدود می‌شود.
  2. این انسداد تنفس بیمار را از طریق بینی کاملا مختل می‌کند.
  3. عفونت‌های تجمیع یافته در بینی از طریق حلق وارد سایر مجاری تنفسی شده و احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌های عفونی را نیز در فرد دوچندان می‌کند.
  4. مسیر تنفس بیمار فقط دهانی شده و این مسئله خطرات بی‌شماری را برای بیمار به همراه دارد. مثلا موقع پریدن غذا در گلو در چنین افرادی خطر خفگی بیشتر است.
  5. سیستم بویایی کاملا مختل شده و حس چشایی نیز به تبع آن از بین خواهد رفت.

راه‌های تشخیص پولیپ بینی چیست؟

از آن جایی که پولیپ ها معمولا بدون درد هستند، اگر فردی علائم یاد شده را در خود احساس کند، برای تشخیص باید معاینه توسط جراح بینی صورت بگیرد. با مراجعه به پزشک در کنار پاسخ به سوالاتی که برای شناخت علائم صورت می‌گیرد، پزشک متخصص از روش‌های زیر برای تشخیص قطعی استفاده می‌کند:

• آندوسکوپی بینی
  • آزمایش فیبروز کیستیک
  • آزمایش آلرژی
  • سی تی اسکن
  • آزمایش خون

چگونه از ابتلا به پولیپ بینی جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ابتلا به پولیپ بینی توصیه‌های زیر با دقت مطالعه فرمایید:

• اگر به آسم یا سایر بیماری‌های آلرژیک مبتلا هستید کنترل بیماری خود را جدی بگیرید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید تا از افزایش غلظت مخاط بینی و سینوس‌ها پیشگیری شود.
  • از مصرف غذاهای حساسیت‌زا مثل غذاهای پرنمک، چرب و پر ادویه بپرهیزید.
  • با مصرف مواد غذایی مقوی حاوی امگا 3 و ویتامین A سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا در مقابل عفونت‌ها ضعیف نباشید.
  • به بهداشت فردی اهمیت دهید.
  • سعی کنید فضای خانه خود را مرطوب نگه دارید تا تنفس راحت‌تری داشته باشید.
  • بینی خود را با آب و نمک شستشو دهید تا مثل یک ضدعفونی‌کننده قوی عمل کرده و عفونت‌های موجود در بینی را برطرف نماید.

جلوگیری از ابتلای مجدد به پولیپ بینی

هر بیماری بعد از جراحی و از بین رفتن پولیپ بینی به راحتی و با رعایت برخی موارد می‌تواند از ابتلای مجدد به آن جلوگیری کند. به عنوان مثال دوری از قرار گرفتن در معرض محرک‌های بینی، کنترل آلرژی و آسم، رعایت بهداشت و سایر نکاتی که توسط پزشک به شما توصیه می‌شود، نقش موثری در عدم بازگشت مجدد این توده وجود دارد.

جمع بندی

پولیپ بینی یک توده خوش خیم و بدون رنگ است که از تجمیع مخاط بینی یا سینوس‌ها در ناحیه بینی ایجاد می‌شود. در این مطلب به این موضوع پرداختیم که پولیپ بینی چیست، نشانه‌های ابتلا، عوارض و روش‌های پیشگیری از آن را نیز برشمردیم.

در نهایت باری دیگر به این مهم اشاره می‌کنیم که پولیپ بینی به راحتی قابل تشخیص و درمان است و از این بابت جای نگرانی نیست، اما اگر در درمان به موقع آن کوتاهی شود می‌تواند بیمار را با خطرات جبران ناپذیری مانند ایجاد اختلال در تنفس، عفونت مجاری تنفسی، از دست دادن حس بویایی و چشایی همراه کند.

4 دیدگاه برای “پولیپ بینی چیست؟

1. faramarzi گفته:

سلام آقای دکتر یکی از دوستان بنده جراحی پولیپ بینی انجام داده که تقریبا بعد از سه سال دوباره با همون علائم تنگی نفس به پزشک مراجعه کرد که بهش گفتن پولیپش دوباره عود کرده و حتی ممکن بعد از جراحی دوم باز هم عود کنه. خواستم بدونم اگر من هم پولیپم عمل کنم همین مشکلات برام پیش میاد یا نه فقط در موارد خاصی این اتفاق میفته با تشکر از شما

• دکتر حامد عباسی گفته:

سلام متاسفانه در برخی از موارد امکان بازگشت پولیپ بعد از عمل بینی وجود دارد البته نمی توان گفت چون این مشکل برای دوست شما پیش آمده حتما برای شما نیز اتفاق می افتد. شما هم یا باید با مشکلات آن را تحمل کنید یا ریسک عمل کردن را بپذیرید

2. soheyliiii گفته:

با سلام، بینی من دارای پلیپ و انحراف بوده و تنفس بسیار مشکل از بینی انجام میشود. سوال اول اینکه هزینه درمان آن چقدر است؟ دوم اینکه آیا بیمه ها هزینه درمان پلیپ و انحراف مادرزادی را پوشش میدهند؟ با سپاس.

• دکتر حامد عباسی گفته:

درود، هزینه بعد از معاینه دقیق مشخص میشه، مقدارى از هزینه درمانى توسط بیمه مکمل پرداخت می شود