رینوپلاستی بینی (Rhinoplasty) در واقع همان عمل بینی است که با هدف زیبایی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این جراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به صورت باز و یا بسته صورت گیرد. نتیجه نهایی از این عمل رسیدن به یک بینی بی‌عیب و نقص است که فرم و اندازه آن متناسب با سایر اجزای صورت باشد. 

جراحی زیبایی بینی یکی از جراحی‌هایی است که بیشترین متقاضی را در کشور ما دارد و افراد برای اهداف متفاوت درمانی و یا افزایش اعتماد به نفس آن را انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. این عمل توسط یک جراح گوش حلق و بینی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و جراح سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند در این عمل مشکلات تنفسی بینی را برطرف کند و شکل ظاهری آن را تغییر دهد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیار شما بگذاریم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دوماه بعد از جراحی بینی
عکس عمل بینی دکتر حامد عباسی

رینوپلاستی

کلمه رینوپلاستی Rhinoplasty از دو کلمه تشکیل شده است که بخش اول به معنی بینی و بخش دوم به معنی شکل دادن بینی است. در رینوپلاستی، پوست بینی جدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این جداسازی در چهارچوب استخوان و غضروف است و در نهایت فرم‌دهی استخوان بینی برای رسیدن به نتیجه دلخواه شکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. دقت نمایید که فرم دهی بینی به مسائل مختلفی بستگی دارد. در واقع مشکلات بینی با هم متفاوت بوده و پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بایست ترجیح دهد که کدام تکنیک جراحی برای شما بهتر است. در نهایت پوست به چارچوب جدید برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گردد. بخیه زنی با توجه به شرایط فرد از داخل و یا از بیرون زده می‌شود. در این عمل بینی بیهوشی بکار رفته اغلب در حالت عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بوده و گاه نیز به صورت موضعی یا بیهوشی نسبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باشد. 

در مجموع این جراحی به عملی گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که جراح در آن قسمتی از غضروف را برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد و یا اینکه یک بافت از سایر اعضای بدن به آن اضافه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با انجام این عمل توسط بهترین جراح بینی تهران زیبایی و جذابیت به صورت ظرافتمندانه در چهره فرد بیشتر می‌شود. این جراحی یک عمل سرپایی است که بهترین جراح بینی تهران می‌تواند تنها بعد از گذشت چند ساعت بیمار را مرخص کند. در ادامه بیمار بعد یک هفته با برطرف شدن کبودی های اطراف چشم و بینی، می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند روال عادی زندگی را پیش بگیرد.

رینوپلاستی-چیست-؟

انواع  جراحی رینوپلاستی

جراحی رینوپلاستی با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. انتخاب نوع جراحی معمولا با توجه به نظر پزشک و فرم بینی بیمار تعیین خواهد شد. بهترین جراحان بینی تهران، با استفاده از روش‌های مختلف و بکارگیری مهارت‌های تخصصی، سعی در ایجاد نتایج موثر برای بیماران خواهند داشت. بهترین جراح بینی در تهران معمولا در ابتدا نیاز‌های مربوط به بینی بیمار را بررسی می‌کند و سپس مناسب‌ترین روش را برای ایجاد تغییرات در بینی انتخاب می‌کند. در ادامه به بررسی انواع جراحی‌های مربوط به رینوپلاستی می‌پردازیم:

  1. رینوپلاستی بسته: برای انجام جراحی بینی به روش بسته، یک برش کوچک در نواحی داخلی بینی ایجاد می‌گردد. در این جراحی پزشک دسترسی کمتری به بخش‌های مختلف دارد و ایجاد تغییرات در این ناحیه جزئی خواهد بود. ضمنا همه برش‌های لازم برای انجام این جراحی در داخل بینی ایجاد می‌گردد.
  2. رینوپلاستی باز: در جراحی به روش باز، میزان دسترسی پزشک برای ایجاد تغییر در ساختار بینی بیشتر خواهد بود. طول جراحی‌های باز معمولا کوتاه‌تر است و جراح می‌تواند در مدت زمان کم، بیشترین تغییر را روی بینی بیمار ایجاد کند. برای بهبود برش‌های این ناحیه معمولا از بخیه‌های محکم استفاده خواهد شد. مراقبت از بخیه های بینی پس از رینوپلاستی در این روش مورد نیاز است.
  3. رینوپلاستی بدون جراحی: در روش بدون جراحی از برش و بخیه برای ایجاد ظاهر مناسب در بینی استفاده نمی‌شود، بلکه به کمک استفاده از راهکار‌های غیرجراحی، بسیاری از مشکلات ساختاری در بینی برطرف خواهد شد. از جمله روش‌های موثر برای بهبود بسیاری از ناهنجاری‌های موجود در این ناحیه، استفاده از ژل‌های هیالورونیک اسید و تزریق آن به بینی است.

رینوپلاستی بدون جراحی

از جمله روش‌های مناسب برای تغییرات زیبایی بینی در بیماران، رینوپلاستی بدون جراحی است. این روش معمولا دارای انواع مختلفی است که با توجه به نظر پزشک و بیمار مناسب‌ترین نوع آن انتخاب خواهد شد. در این روش هیچ‌گونه برش یا بخیه‌ای رو پوست بیمار ایجاد نمی‌شود. روش‌های بدون جراحی، هیچ خطر و تهاجمی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند. برخی از انواع آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تزریق بوتاکس
  •  تزریق فیلر 
  • پلکسر تراپی
  • لیفت بینی با نخ

مراحل رینوپلاستی

در مرحله اول، پزشک به ارزیابی سلامت جسمانی بیمار و بررسی سوابق پزشکی آن می‌پردازد. در صورتی که بیمار کاندید مناسبی برای رینوپلاستی باشد، فرآیند آماده‌سازی و شروع این عمل آغاز خواهد شد. در مرحله بعدی، فرایند بیهوشی بیمار انجام خواهد شد. پس از ایجاد تأثیرات بی‌هوشی در بیمار، برش‌های لازم در بخش‌های مختلفی بینی صورت می‌گیرد و سپس فرآیند تغییر فرم و ساختار بینی در آن‌ انجام می‌شود. پس از ایجاد تغییرات لازم در این ناحیه، فرآیند بستن برش‌ها به کمک بخیه آغاز می‌گردد و بدین ترتیب جراحی زیبایی بینی پایان خواهد یافت.

افراد کاندید رینوپلاستی

پزشک با بررسی فرم بینی در بیماران، مناسب‌ترین کاندید را برای این عمل انتخاب می‌کند. در ادامه برخی از افراد کاندید برای انجام جراحی زیبایی بینی را معرفی می‌کنیم:

  1. افرادی که از سلامت جسمانی مناسبی برخوردار هستند.
  2. کسانی که دارای بیماری‌های جسمانی و زمینه‌ای نیستند.
  3. افرادی که از دخانیات به ویژه سیگار یا مشروبات الکلی استفاده نمی‌کنند.
  4. افرادی که دارای سلامت روحی و روانی مناسبی هستند.
  5. کسانی که انتظار معقولانه‌ای از جراحی بینی دارند.
  6. افرادی که در سنین بالای ۱۸ سال قرار دارند.
  7. افرادی که می‌توانند بعد از انجام جراحی بینی، به مدت یک هفته استراحت کامل داشته باشند.
  8. افرادی که دارای پوست بینی مناسب هستند.
  9. افرادی که رشد بینی آن‌ها تکامل پیدا کرده است.

اهداف رینوپلاستی

همانطور که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دانید رینوپلاستی Rhinoplasty برای اهداف زیادی انجام می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها برطرف کردن مشکلات تنفسی و آسان کردن تنفس است. در کنار این موضوع با این جراحی، بینی اصلاح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، برآمدگی آن برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، نوک بینی تغییر داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و حفره‌های بینی به اندازه نرمال و طبیعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد. بنابراین شما با جراحی رینوپلاستی هم ظاهر بینی خود را بهتر و هم مشکلات تنفسی خود را برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنید. علاوه بر این‌ها موارد زیر برای بینی با این جراحی امکان‌پذیر است:

  • در این عمل اندازه بینی را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و این تغییر تنها در قالب کوچک شدن نبوده و گاه در خصوص افزایش حجم بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باشد.
  • بینی‌هایی که دارای پره‌های باز هستند به نوعی در این روش جمع شده و تغییرات واضحی خواهند داشت.
  • اگر چهره شما نیاز به تغییر زاویه بین لب بالایی و بینی دارد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از این جراحی زیبایی بینی استفاده نمایید.
نمونه کار عمل بینی دکتر حامد عباسی
رینوپلاستی

تاریخچه رینوپلاستی بینی

عمل جراحی بینی اولین بار در تاریخ توسط سوشروتا Sushruta پزشک هندی انجام شد. در گذشته در کشور هندوستان برای مجازات بعضی از محکومان، بینی آنها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بریدند و جراحان به ترمیم بینی آن‌ها با استفاده از پوست سایر بخش‌های بدنشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرداختند. بنابراین جراحان هندی در این زمینه به مهارت بالایی دست یافته بودند. رینوپلاستی مدرن از اوایل قرن نوزدهم توسط ژاک ژوزف و دیفن باخ آغاز شد و در قرن بیستم به تکامل رسید.

متداول‌ترین اهداف رینوپلاستی در سال ۲۰۲۳

جراحی زیبایی بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند دستیابی به نتایج زیر را منجر شود:

  • صاف کردن بینی کج
  • بزرگ یا کوچک کردن بینی
  • بازیابی ارتفاع یک منطقه صاف در بینی
  • تغییر ظاهر نوک بینی
  • اصلاح برآمدگی بینی
  • تصحیح نقص مادرزادی
  • ترمیم آسیب‌های ناشی از آسیب
  • ترمیم آسیب‌های ناشی از بیماری مانند عفونت یا سرطان
  • باز کردن بینی برای بهبود تنفس مجاری

آیا رینوپلاستی می تواند انحراف تیغه بینی را برطرف کند؟

تیغه بینی دیواره‌ای است که قسمت داخل بینی را به دو قسمت تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نماید. معمولاً قسمت پایین بینی غضروفی است و این تیغه همانند سایر اعضاء و قسمت‌های بدن رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در این رشد نیاز به هماهنگی غضروف سازی و استخوان سازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد. انحراف بینی بر اثر ضربه و یا شکستگی بینی نیز ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. روش رینوپلاستی انحراف تیغه بینی را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهد و البته این موضوع پس از سن رشد نتیجه بهتری خواهد داشت. در برخی از بیماران انحراف بینی باعث بروز مشکلات تنفسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود، وجود خروپف های شبانه و همچنین کاهش بویایی از دسته موارد تاثیر گذار است. دقت نمایید که انحراف تیغه بینی از لحاظ ظاهری محسوس و واضح نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد و این مشکل از طریق دارو حل نخواهد شد.

تفاوت-رینوپلاستی-با-عمل-بینی

دقت نمایید که انحراف تیغه بینی از لحاظ ظاهری محسوس و واضح نمی‌باشد و این مشکل از طریق دارو حل نخواهد شد. روش رینوپلاستی انحراف تیغه بینی را بهبود می‌دهد و البته این موضوع پس از سن رشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

عمل بینی توسط دکتر حامد عباسی
جراحی زیبایی بینی

جایگزین رینوپلاستی

هیچ جایگزین پزشکی دیگری برای عمل بینی وجود ندارد که بتواند بینی را ترمیم یا تغییر شکل دهد. البته تزریق بوتاکس به بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا حدودی باعث بالا رفتن نوک بینی شود اما هرگز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تغییرات بزرگی مانند عمل ایجاد کند.
صحبت با یک جراح خبره قبل از عمل بینی به شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند بر نگرانی‌های خود غلبه کنید.

کلام آخر

امروزه در انجام روش‌های مختلف رینوپلاستی Rhinoplasty می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده کرد تا هم عوارض ناشی از عمل را کاهش داده و هم بینی را به فرم دلخواه رساند. اگر قصد جراحی بینی دارید سعی نمایید پیش از انجام آن در مورد پزشک و جراح خود اطلاعات لازم را کسب نمایید و نمونه کارهای ایشان را مشاهده نمایید.

4 دیدگاه برای “رینوپلاستی و تفاوت با عمل بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *